De snoepzak
Het Sint Maarten-feest in Zuidlaren wordt niet alleen door de ondernemers gedragen. Ook andere organisaties leveren een bijdrage; zorginstelling Lentis is er een van. Op een leuke manier: de circa duizend snoepzakken voor de kinderen van Zuidlaren worden sinds 2015 bij Lentis samengesteld, in de dagbesteding. Hennie Tuinstra, teamleider Activering en Reïntegratie, vertelt er enthousiast over. ‘We halen de buitenwereld naar binnen.’
Het contact tussen Stichting Sint Maarten Zuidlaren en de afdeling volwassen psychiatrie van Lentis, gevestigd op het Dennenoord-terrein, kwam eigenlijk per toeval tot stand. Tuinstra vertelt: ‘Voor een opleiding die ik heb afgerond deed ik onderzoek onder de ondernemers in Zuidlaren: zouden zij een bijdrage kunnen leveren aan het optimaliseren van onze dagbesteding? Zij zouden bijvoorbeeld onze cliënten een plek kunnen bieden, maar ook zinvolle klussen aan ons kunnen uitbesteden.’ Ondernemer Marc Willemse was een van de geïnterviewden en zo kwam het gesprek op het nieuwe Sint Maarten-feest.
Dennenoord open maken
‘Sint Maarten is op zich voor ons geen nieuw feest; kinderen van een van de basisscholen komen bijvoorbeeld elk jaar liedjes zingen voor onze bewoners. Dat gebeurt in De Kimme. Toen dit idee werd geboren, zagen we het als een leuk project voor onze dagbesteding. En dat is het ook gebleken! We vullen in een week tijd de duizend snoepzakjes; het snoep krijgen we aangeleverd door de ondernemers. Vervolgens gaat het in een aantal containers naar de Brink waar het 11 november wordt uitgedeeld.’ Het project past volgens Tuinstra in een ontwikkeling waarbij het Dennenoord-terrein meer wordt ‘geopend’ voor het dorp. ‘Hier op het terrein gebeurt heel veel, waar ook bewoners van Zuidlaren gebruik van kunnen maken. Kijk bijvoorbeeld naar de lijstenmakerij en de fietsenmakerij, die lopen heel goed. We bieden onze cliënten daarmee kansen om hun afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen. Ook een project als dit met Sint Maarten past in ons streven om de buitenwereld naar binnen te halen. Perfect in de nieuwe tijdsgeest.’